my jsme ti lidé, před kterými nás rodiče varovali
BDSM.CZ

BDSM jako téma v moderní hudbě

Vlastně to všechno začal Tony Conrad, když v roce 1965 ukázal nepříliš známé hudební skupině The Falling Spikes nenápadný paperback, zabývající se rozličnými parafiliemi a sexuálními úchylkami. Není známo, co si členové kapely mysleli o jejím obsahu, ale minimálně její název zaujal tehdejšího bubeníka Anguse MacLisea natolik, že jej navrhl použít jako nové jméno skupiny.

The Velvet Underground

Návrh byl přijat a skupina vstoupila do rockové historie pod názvem The Velvet Underground. Ostatně, už v té době měl Lou Reed napsanou píseň Venus In Furs, inspirovanou klasickým dílem Leopolda von Sacher­-Masocha (o jehož životě jsme nedávno psali v článku Hledání tety Xenobie).

Kiss the boot of shiny, shiny leather
Shiny leather in the dark
Tongue of thongs, the belt that does await you
Strike, dear mistress, and cure his heart

Severin, Severin, speak so slightly
Severin, down on your bended knee
Taste the whip, in love not given lightly
Taste the whip, now plead for me

*(The Velvet Underground: Venus in Furs, 1965)*

To je první případ, kdy jsem našel odkaz na BDSM v hudbě. Zdaleka ovšem ne poslední. Tento článek si neklade za cíl vytvořit kompletní seznam všech písní, které se kdy otřely o nějakou úchylku, taková práce je podle mého názoru nekonečná a trochu zbytečná, protože u řady písní je význam věcí výkladu. Omezím se tedy na ryze subjektivní pohled a zmíním písně, které buďto odpovídají mému hudebnímu vkusu, nebo je pokládám za obzvláště zajímavé. Uvítám vaše vlastní tipy a názory v komentářích.

Logistická poznámka: až na výjimky zde neuvádím kompletní texty písní ale jenom relevantní výňatky. Zajímá-li vás celý text, nejjednodušší je zadat do vyhledávače "název písně lyrics" (třeba "venus in furs lyrics"). Pokud si chcete skladbu poslechnout, bývá nejjednodušší najít si ji na YouTube. Přímé odkazy uvádím jenom výjimečně, protože videa i servery s texty písní mají ve zvyku dosti často mizet a odkazy by stejně byly brzo neaktuální.

Depeche Mode

I v socialistickém československu byli „Depešáci“ legendou. A pro úchyláctvo se legendou stal i song Master and Servant, který Depeche Mode vydali v roce 1984 na desce Some Great Reward:

It's a lot like life
This play between the sheets
With you on top and me underneath
Forget all about equality

It's a lot like life
And that's what's appealing
If you despise that throwaway feeling
From disposable fun
Then this is the one

*(Depeche Mode: Master and Servant, 1984)*

Její refrén "it's a lot like life, and that's what's appealing" (volně přeloženo: "je to jako opravdový život, a to je na tom to přitažlivé") je podle mého názoru snad nejlepší zkratkou, kterou jsem pro BDSM slyšel.

Další zajímavou písní z repertoáru Depeche Mode je In Your Room, která výšla na albu Songs of Faith and Devotion.

In your room
Where time stands still
Or moves at your will
Will you let the morning come soon
Or will you leave me lying here
In your favourite darkness
Your favourite half-light
Your favourite consciousness
Your favourite slave

I'm hanging on your words
living on your breath
feeling with your skin
Will I always be here

*(Depeche Mode: In Your Room, 1993)*

Vyznání "spodka" je zde zcela očividné a nepopiratelné. Zajímavý je i kontext v rámci alba, jehož název lze přeložit jako "Písně o víře a oddanosti".

Green Day

Moji oblíbení Green Day mají na svědomí odrhovačku Dominated Love Slave z alba Kerplunk:

I want to be your dominated love slave
I want to be the one that takes the pain
You can spank me when I do not behave
Mack me in the forehead with a chain

Cause I love feelin' dirty
And I love feelin' cheap
And I love it when you hurt me
So drive them staples deep

I want you to slap me and call me naughty
Put a beltsander against my skin
I want to feel pain all over my body
Can't wait to be punished for my sins.

*(Green Day: Dominated Love Slave, 1992)*

Z jejich obvyklého repertoáru vyčnívá hned v několika ohledech. V první řadě svým country stylem, který se zcela liší od jejich běžného punk rocku. A v téhle písni si také prohodili role zpěvák a kytarista Billie Joe Armstrong (hraje v ní na bicí) a bubeník Tré Cool (který píseň zpívá, hraje na kytaru a také napsal text).

V kontextu BDSM bývá zmiňována ještě jedna píseň do Green Day, totiž Pulling Teeth z alba Dookie:

I'm all busted up
Broken bones & nasty cuts
Accidents will happen
But this time I can't get up
She comes to check on me making sure I'm on my knees
After all she's the one who put me in this state

Is she ultra-violent ?
Is she disturbed ?
I better tell her that I love her
Before she does it all over again
Oh god, she's killing me !!!

For now I'll lie around
Hell, that's all I can really do
She takes good care of me
Just keep saying me love is true

Looking out my window for
Someone that's passing by
No one knows I'm locked in here
All I do is cry

*(Green Day: Pulling Teeth, 1994)*

Já v textu vidím spíš prosté násilí, než sadomasochismus. Našel jsem dvě legendy týkající se významu textu této písně. Podle jedné byla inspirována zážitkem basáka Mike Dirnta, který si jednou v polštářové bitvě se svou manželkou kvůli nehodě zlomil obě ruce, podle druhé jde o odkaz na knihu Misery od Stephena Kinga.

Z alba Dookie je zajímavá i píseň Coming Clean:

Seventeen and strung out on confusion 
Trapped inside a roll of disillusion 
I found out what it takes to be a man 
Now mom and dad will never understand 

Secrets collecting dust but never forget 
Skeletons come to life in my closet 
I found out what it takes to be a man 
Now mom and dad will never understand 
What's happening to me 

*(Green Day: Coming Clean, 1994)*

Sice nemá nic společného přímo s BDSM, ale je inspirována zmatením frontmena skupiny, Billie Joe Armstronga, který v sobě coby teenager objevil bisexuální tendence. Popisovaný pocit podle mého názoru dobře zná většina úchylů.

Manowar

Další z mých oblíbných skupin jsou legendární metaloví bojovníci Manowar, zapsaní v Guinnesově knize rekordů jako nejhlasitější hudební skupina na světě. V roce 1988 vydali album Kings of Metal a na něm vzrušeným sténáním začínající píseň Pleasure Slave:

She is waiting to kiss my hand 
But she will wait for my command 
My chains and collar brought her to her knees 
She now is free to please 

Woman, be my slave 
That's your reason to live 
Woman, be my slave 
The greatest gift I can give 
Woman, be my slave 

Before her surrender she had no life 
Now she's a slave, not a wife 
Her only sorrow is for women who live with lies 
She's taken off her disguise

*(Manowar: Pleasure Slave, 1988)*

Ačkoliv je text dosti explicitní, osobně si nemyslím, že záměrem tvůrců bylo odkazovat se zrovna na sadomasochismus. Manowar se stylizují do role mužných válečníků ze starých legend á la Conan a toto je podle mého soudu spíše odkaz na archetypální roli žen v takových příbězích.

Eurythmics & Marylin Manson

O úchylácích všeho druhu ovšem zcela nezakrytě zpívají Eurythmics ve své možná nejznámější písni Sweet Dreams (Are Made of This), která vyšla na stejnojmenném albu v roce 1988:

I traveled the world and seven seas,
everybody is looking for something:

Some of them want to use you.
Some of them want to get used by you.
Some of them want to abuse you.
Some of them want to be abused.

Sweet dreams are made of this,
who am I to disagree?

*(Eurythmics: Sweet Dreams (Are Made of This), 1988)*

Její poselství je podle mého názoru zcela jasné a velmi tolerantní, viz můj následující volný překlad

Procestoval jsem celý svět a sedm moří,
všichni něco hledají:

Někteří tě chtějí použít, 
někteří chtějí být použiti.
Někteří tě chtějí zneužít,
někteří chtějí být zneužití.

Splétají si z toho sladké sny
a kdo jsem já, abych je soudil?

O pár let později se této písně chopil Marylin Manson (nebo chopila, ono vzhledem k mediální prezentaci této osoby to není úplně jednoznačné) a vytvořil její o něco drsnější verzi, jejíž základní poselství ale zůstává stejné.

Madonna

Madonna Louise Ciccone by si zasloužila nejméně samostatný článek. S tématem sexu a erotiky pracuje naprosto rutinovaně a s chladnou předvídavostí. Neznám její repertoár natolik, abych dokázal analyzovat všechny její písně, ale v souvislosti s BDSM bývá často zmiňována píseň Erotica z eponymního alba:

My name is Dita
I'll be your mistress tonight
I'd like to put you in a trance

If I take you from behind
Push myself into your mind
When you least expect it
Will you try and reject it
If I'm in charge and I treat you like a child
Will you let yourself go wild
Let my mouth go where it wants to

Only the one that hurts you can make you feel better
Only the one that inflicts pain can take it away

*(Madonna - Erotica, 1992)*

Do mysli přátel ponyplay se Madonna zapsala především v roce 2006 svým Confessions Tour, které mělo částečně jezdecké téma – rajtky, bičíky, ponyplay, vše pro potěchu koňských fetišistů, jako je níže podepsaný.

Nebylo to poprvé ani naposledy, kdy Madonna v rámci své prezentace využila témata související se sadomasochismem a fetišismem. Je to jeden z argumentů pro názor, že sadomasochismus je pro společnost (minimálně pro tu západní) obecně již dobře přijatelný. Madonna je extrémně schopná obchodnice, z hlediska prodeje nosičů je čtvrtý nejúspěšnější hudebník na světě (po Beatles, Elvisovi a Michaelu Jacksonovi). Její úspěch je způsoben také tím, že um perfektně nakombinvat témata tak, aby byla dostatečně provokativní (aby se o nich mluvilo), ale zároveň přijatelná pro většinu společnosti.

Guns N' Roses

Na desce Appetite for Destruction (která je známější hit typu Paradise City nebo Sweet child o' Mine) se nachází i song Anything Goes, jehož text je dosti explicitní:

Panties round your knees
With your ass in debris
Doing that grind
With a push and a squeeze
Tied up, tied down
Up against the wall
Be my rubbermade baby
And we can do it all

My way, your way
Anything goes tonight

*(Guns N' Roses - Anything Goes, 1987)*

Rihanna

Víceméně z povinnosti zde zmiňuji známý a relativně nový song S&M od Rihanny. Tu nejsem na rozdíl od předchozích ochoten poslouchat, i když uznávám, že po vizuální stránce jsou její vystoupení zajímavá pro různé fetišisty:

Feels so good being bad
There’s no way I’m turning back
Now the pain is my pleasure
Cause nothing could measure

Cause I may be bad
But I’m perfectly good at it
Sex in the air
I don’t care
I love the smell of it
Sticks and stones may break my bones
But chains and whips excite me

*(Rihanna - S&M, 2010)*

Heslo "sticks and stones may break my bones, but whips and chains excite me" je slavný citát A. J. McLeana ze skupiny Backstreet Boys.

S&M je také název alba skupiny Metallica, ale není mi známa žádná souvislost s BDSM.

Další a ostatní

Když jsem sháněl tipy na tento článek, našel jsem spoustu dalších songů, několik mi jich také doporučili lidé na naší stránce na Facebooku.

Řada z nich mi přijde, že je spíše o násilí a obecné zvrhlosti, než o BDSM. To je třeba případ Ich tu dir Weh (Rammstein, Liebe ist für alle da, 2009) nebo Happiness In Slavery (Nine Inch Nails, Broken, 1992).

Druhé jsou pro mne subjektivně z hlediska interpretů příliš obskurní, neznám je a nevím nic o jejich pozadí, takže zde jenom vyjmenuji to, co se opakovalo:

V tomto článku jsem se také zaměřoval pouze na hudební, potažmo textovou stránku věci. Řada skupin používá BDSM symboliku ve svých klipech nebo i studiových vystoupeních a ostatně vizuální dojem z různých hudebních subkultur (obskurnější varianty metalu, punku, gothic…) je velmi podobný různým aspektům BDSM. Na rozbor tohoto fenoménu by to chtělo někoho kvalifikovanějšího, než jsem já.

Udělám výjimku jenom v jednom případě, a to u krátkého filmu Hurricane, který natočila hudební skupina 30 Seconds to Mars. Je to v podstatě třináctiminutový klip ke stejnojmenné písničce, který si pohrává se sny a různými symboly, včetně mnoha aspektů fetišismu a sadomasochismu (sama píseň ale ve svém textu žádné odkazy neobsahuje). Po Internetu se potuluje v cenzurované a necenzurované verzi, tu necenzurovanou najdete například na Vimeu. O natáčení existuje i dokument, který popisuje okolnosti jeho vzniku, včetně BDSM-related scén (které jsou z velké části nápadem samotných účinkujících, členů BDSM scény v NY).

Z českých luhů a hájů

Klíč – Lokaj

Výtečnou ukázkou platonického, ale zcela jasného vztahu submisivního, beznadějně zamilovaného sluhy a dominantní madam, která se vyžívá v jeho sekýrování, je písnička Lokaj od skupiny Klíč, z CD Karneval canzonett:

*R: *Kde zas vězí ten spící lokaj, kolohnát,
   omlouvám se, panstvo, račte jen, tu je salon a tam sad,
   zákusky budou hned, i vína je dost,
   hněte se, Jean, kde je led, tohle vzácný je host,
   a co je s muzikou, a ten pejsek chtěl by kost,
   bravo, Jean, teď si smíte dát v kvelbu sklenku pro radost.

*1. *Chtěl jsem jí jednou jen lásko má říci,
   a ona na to: Jean, tak vyměň tu svíci,
   chřadnu, vadnu, láska je hořká jak blín,
   a ona: Hlavně vyciď ten cín,
   povězte mi, přátelé, kdo tohle může snést,
   teď jdu venčit psa, a pak musím:

*R:
*
*2. *Psal jsem jí psaníčko: Krásko, buď zdráva, 
   a ona na to: Jean, kdy bude ta káva? 
   Tuhle jsem jen hles': Když chceš, tak si mě muč, 
   prý: Zapal ten krb a, proboha, mlč! 
   Povězte mi, přátelé, kdo toto může snést,
   teď jdu utřít prach, a pak musím:

*R: *Kde zas vězí ten spící lokaj, kolohnát,
   omlouvám se, panstvo, račte jen, tu je salon a tam sad,
   zákusky budou hned, i vína je dost,
   hněte se, Jean, kde je led, tohle vzácný je host,
   a co je s muzikou, a ten pejsek chtěl by kost,
   bravo, Jean, teď si smíte dát v kvelbu sklenku, a pak dost!

*(Klíč: Lokaj, 1997)*

Obecně, vesměs folková a historií inspirovaná hudba Klíče stojí za pozornost i z ne-BDSM hlediska. I když, příznivci ponyplay jistě ocení píseň Kopyta a hříva :-) Klíč se v roce 2002 po dvaceti letech existence rozešel, ale od roku 2005 občas vystupují s jejími písničkami Jaroslav a Pavla Marianovi. Letos, u příležitosti třicetiletého výročí vzniku a desetiletého výročí zániku kapely, se má Klíč sejít znovu, podniknout několik vystoupení a natočit nové CD.

Kečup – Lilie

Pravděpodobně nejznámější píseň skupiny Kečup se jmenuje Lilie a pochází z alba Tisíc a jedno slovo:

Svážu ti ruce to ti nevadí
Zavážu oči myslím na tebe
Pomalu vplouvám rty tě pohladí
Tvý tělo hoří už mě nezebe

Předstírej bolest nebo zklamání
Ty jsi můj otrok zem se propadá
Tvůj anděl zdá se nemá uznání
Trochu to bolí bičem přes záda

A já chci zůstat s tebou
Ležíš tu nahá skoro potají
Co dál, tvý ruce zebou
Né, nechci vědět jak ti říkají

Kouzla a čáry tady neplatí
Mraky se blíží no tak utíkej
Země se proti tobě otáčí
To co tě čeká to mi neříkej

Teď přijde radost a pak zklamání
Zapalte ohně slunce zapadá
Víš co tě čeká zvony vyzvání
Lilii vypálí ti na záda

*(Kečup: Lilie, 1999)*

Další tipy, co se mi objevily na Facebooku, jenom heslovitě:

  • Krucipüsk - Bič (Druide!, 2004)
  • Wohnout - Marie (Cundalla, 1998)
  • Dark Gamballe - Výprask (Perpetuum Gamballe, 2008)
  • Joywork - Tělo a krev (Tělo a krev, 2007)

Další zdroje